Varukorg

Du har 0 produkter i varukorgen.

Summa totalt: 0:-

Till kassan »

DF350A

HUR DF350A BLEV TILL

Efterfrågan på kraftfulla utombordsmotorer ökar allt mer.

De nya motorerna har i sin tur skapat en efterfrågan på nya, större båtmodeller, som tidigare haft inu-drev eller inombordsmotorer som kraftkälla.

I takt med att kraftfullare utombordare lanseras så blir båtarna större, och i takt med att båtarna växer blir utombordarna ännu kraftfullare. Med målet att bygga den ultimata fyrtaktsutombordaren gav sig Suzuki ut på en teknisk upptäcktsfärd.

https://www.youtube.com/watch?v=J2ziWpFYtYU

Var går gränsen?

Att öka motoreffekten är enkelt. Genom att öka cylindervolymen, eller montera ett turboaggregat eller en kompressor, kan man öka antalet hästkrafter. Men större motorer drar också mer bränsle samtidigt som den ökade tyngden skapar olika problem för båtarna, och komplexare motorkomponenter försämrar motorernas tillförlitlighet.
Dessutom begränsas båtens toppfart av skrovets design, av hydrodynamiken kring motorns underdel och propellrar samt av motorernas placering.
När vi utvecklade nya DF350A startade vi med ett blankt papper och tog hänsyn till alla ovannämnda faktorer i vår utformning och konstruktion.
Först av allt tittade vi på propellerdesignen. En traditionell enkel propeller skapar en framåtriktad kraft men genererar även en hel del rotationsenergi. Fanns det något vi kunde göra för att omvandla denna bortkastade energi till produktiv kraft och öka propellerns verkningsgrad?
Därefter tittade vi på växelhusets framkant, som stör vattenflödet över propellern. Mer effekt och vridmoment kräver större och starkare växelhusdrev för att överföra kraften från drivaxeln till propelleraxeln.
I vanliga fall innebär det ett större växelhus – vilket leder till att vattenflödet till propellern störs ännu mer. Var det möjligt att konstruera en nedre del av motorn med plats för starkare drev, som samtidigt minimerade störningen av vattenflödet till propellrarna?
Suzukis ingenjörer arbetade länge och intensivt med datorsimuleringar, försökskonstruktioner och vattentester för att avsevärt förbättra utombordsmotorns förmåga att omvandla motoreffekt till drivkraft under vatten.
De lyckades med uppgiften – och resultatet är en revolutionerande innovation.
Vi har gett motorn namnet Geki som betyder ”Parting Seas” – vattendelaren

LÄS MER HOS SUZUKI https://www.suzukimarin.se/products/v6prestanda/df350a/

 

Specifikationer

DF350A TEKNIK

 

REKOMMENDERAD RIGGLÄNGD mm (tum)

X : 635 (25) / XX : 762 (30)

STARTSYSTEM

Elektriskt

VIKT kg (Ibs.) *1

X : 330 (727) / XX : 339 (747)

MOTORTYP

V6 - 55° DOHC 24 ventiler

Ventilstyrning

Kedja med variabla ventiltider

BRÄNSLESYSTEM

Elektronisk bränsleinsprutning

ANTAL CYLINDRAR

6

SLAGVOLYM ? (kubiktum)

4 390 (267,9)

BORRNING × SLAG mm (tum)

98 (3,74) x 97 (3,82)

MAX UTEFFEKT kW (hk)

257,4 (350)

FULLGASVARVTAL rpm

5,700 - 6,300

MANÖVRERING

Fjärrkontroll

OLJETRÅGETS VOLYM liter (U.S./Imp. qt.)

8.0 (8.5)

TÄNDSYSTEM

Transistorstyrt

GENERATOR

12 V 54 A

MOTORUPPHÄNGNING

Gummiupphängning

TRIMLÄGEN

Power trim och tilt

UTVÄXLINGSFÖRHÅLLANDE

2.29:1

VÄXELLÄGEN

F-N-R (Drive-by-Wire)

AVGASUTSLÄPP

Genom propeller

PROPELLER (stigning) *2
Alla propellrar har 3 blad

FRÄMRE 3×15 1/2×19,5-31,5
BAKRE: 3×15 1/2×19,5-31,5

*1 Torrvikt Inklusive batterikabel, exklusive propeller och motorolja.
*2 Kontakta din lokala återförsäljare angående propellerdetaljer.

 

Rek. pris inkl. moms: 

DF 350 ATX
Elstart, Key less, valfri elektroniskt reglage, multifunktionsinstrument, trolling mode, elektronisk bränsleinsprutning, extra lång rigg 25" (635 mm), Dubbla propellrar i rostfritt stål, power trim & tilt. Suzuki security system (startspärr)   359 900 kr

DF 350 ATXX
Elstart, Key less, valfri elektroniskt reglage, multifunktionsinstrument, trolling mode, elektronisk bränsleinsprutning, ultra lång rigg 30" (762 mm), Dubbla propellrar i rostfritt stål, power trim & tilt. Suzuki security system (startspärr)   359 900 kr

 

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår